Nyheter

Vass

Vecka 39 drar igång imorgon med vassklippning. Det är 3e året vi låter klippa vassen i Sundshamn och Källviksudd samt växtslanor från botten vid våra badplatser. Det avklippta puttas upp på stranden där det det finns plats. Förhoppningsvis kommer vassen kring båtbryggor minska på sikt. 

Ved

I samband med hårda vindar i somras och inte minst för någon vecka sedan har vi fått några vindfällen att ta hand om. De mest kända är ett vid kanalvägen nära Källviksuddsstigen. Det föll en björk över elledningarna och kanalvägen i våras, går man in en kuperade gångstigen ska det finnas en björk inne i skogspartiet som går bra att kapa upp för eget behov. 

Likaså i dungen vid Kanalvägen/Höjdkroken/Myrstigen finns ett stort vindfälle som omfattar en tall och två björkar. 

Vidare vid Myrstigen och t-korsningen där förra helgens arbetsdag gick av stapeln. Det ligger minst två björkstammar samt en en del annat som går att elda hemma. 

Dessutom utmed stigen mellan Myrstigen och Torpavägen finns både björk och sälj på bägge sidor stigen samt en sälj rakt över stigen. 

Som vanligt när det gäller skogsarbete bör man vara minst 2 personer, och vid stora vindfällen bör man kapa med försiktighet för att undvika olyckor. Det finns säkert erfarna medlemmar att fråga om hjälp eller råd, men även information på internet. 

Beredskapsveckan

Sist men inte minst. Måndag är starten på Beredskapsveckan i landet. Alltid vecka 39.

Information från MSB finns här

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/krisberedskap--civilt-forsvar/risk--och-kriskommunikation/beredskapsveckan/beredskapsveckan/

Ett ypperligt tillfälle att se över förråden av olika slag: Vattendunkar, matkonserver, ved, sågkedjor, olja, bränsle till maskiner med mera. 

Dessutom pågår en del aktiviteter i hemkommunerna såsom föreläsningar, utbildning i HLR både för vuxna och barn, invigning av en trygghetspunkt, öppet hus på brandstationen och möjlighet att prova vattenberedskap med kommunens nödvattentank. Mer om Haninges aktiviteter finns här

https://www.haninge.se/kommun-och-politik/trygg-och-saker/krisberedskap-och-civilt-forsvar/beredskapsveckan/

Med det önskar styrelsen en fin vecka

Arbetsdag

Nu på lördag den 13 september är det dags för årets näst sista gemensamma arbetsdag. 

Samling som vanligt i Sundshamn kl 9 där arbetsledarna delar ut uppgifter. 

Kl 12 är det återsamling med sedvanlig korvgrillning. 

Varmt välkommen den som kan och hinner med. 

 

Förberedelse

En liten påminnelse om att det snart är dags för årets beredskapsvecka. 22-28 september gäller för Haninge kommun. 

Det är en vecka där det erbjuds tillfälle för

- blodgivare

- kurs i HLR

- prata med frivilla resurspersoner om nödvatten

m.m. 

Mer på veckans schema finns att hitta här https://www.haninge.se/kommun-och-politik/trygg-och-saker/krisberedskap-och-civilt-forsvar/beredskapsveckan/ 

Vi påminner igen när det är dags. Det är bra att se över förråden i stugan inför kommande vinterperiod.

 

Intresseanmälan

Apropå kurs har styrelsen en fundering på att ordna så att en utbildare kommer till Sund och håller kurs och utbildning i hantering av motorsåg och röjsåg, om tillräckligt stort intresse finns. 

En motorsågskurs inklusive uppkörning för körkort AB kostar 7400kr exkl moms. 

En kurs i röjsåg inklusive körkort RARB kostar 4900 exkl moms. 

En kombokurs Motorsåg+röjsåg erbjuds för 11 000kr exkl moms

Man kan såklart gå en kurs på annan plats, det går säkert att hitta en billigare utbildning - kanske, men här är tanken att läraren kommer till oss och att kursen hålls på våra allmänningar en helg när man ändå är på ön. På så vis slipper man åka till Värmland, Varberg eller Norrtälje för att utbilda sig. 

Om intresse finns. Det blir ett bra sätt att höja kunskapsnivån och säkerheten vid arbetsdagar och när man jobbar på egen hand. 

Om fler än 3 st är intresserade så kontaktar vi utbildaren. Om fler än 10 är intresserade erhålls 10% rabatt. 

Möjliga helger är tidigast slutet av oktober eller början av november, så det får bli riktlinjen så här långt. 

Om det blir av fastställer vi helg och meddelar senare. 

Intresseanmälan kan göras till styrelsens epost. Ange om det gäller Motor AB eller Röj RARB eller paket.

Teori görs via deras webportal i god tid före praktik. 

Röjsåg praktik ca 1/2 dags genomgång och körning. 

Motorsåg praktik är 2 dagar varav andra dagen även används för körkortsprov.

När ordförande gick M AB 2018 hölls kursen två helger i Grödby samt uppkörning för extern examinator 1 månad senare. Kostnad då ca 6800 + 1000 kr för respektive del inkl moms. som jämförelse.

 

250909

/Styrelsen

 

 

Hösten kom snabbt men det verkar som att sommaren tittar in en stund till. 

Lite information om funktionsbrevlådor. 

För den som har önskemål rörande föreningen i stort, t.ex. ändringar av medlemsinformation, frågor om bad och bastu och liknande går det fortsättningsvis bra att använda .

För frågor rörande båtbryggor och båtplatser, använd epostadressen  så hamnar det hos rätt person på första försöket. 

För frågor rörande grönområden, arbetsdagar med mera, använd epostadressen  så kommer frågorna till rätt person på första försöket. 

Ovanstående står på hemsidan www.sundinfo.se och går att läsa utan att man behöver logga in. 

Längre ned på förstasidan finns info om vem man vänder sig till om man upptäcker nedhängande elledningar eller teleledningar. Det är olika instanser och man gör anmälan via webbformulär. 

 

Vad gäller arbetsdagar så blir nästa tillfälle lördag den 13 september, om ca 2,5 vecka. 

 

/Styrelsen

Arbetet med att få till föreningsbommar på alla bryggor fortsätter enligt tidigare årsmötesbeslut. En del i arbetet är att lösa in bommar ägda av medlemmar för de som vill slippa ta bort sin bom.

Om ni inte har skickat in bifogat formulär får ni gärna göra det så fort som möjligt till

Har ni frågor kommer bryggansvariga vara på plats under arbetsdagen 13 september nere i Sundshamn.

Inlösen av båtbommar 2025.docx 

/Styrelsen

Arbete

Tack alla som deltog i arbetsdagen i lördags. Och för den som inte hade möjlighet kommer två chanser till i höst, i september och oktober. 

Ved

Det har fällts ett par träd i det som nu kan kallas hästhagen, nära dungen och staketet som vätter mot Torpaområdet. Det är fritt att gå dit och kapa åt sig kubbar som kan omvandlas till vedklabbar. 

/Styrelsen