Nyheter

Rättelse lupiner

En medlem ansåg att det var lite hårt skrivet och det är bara att hålla med. 

T.ex. har lupiner funnits som trädgårdsväxt sedan 1800-talet enligt Wikipedia, och det är först på 2000-talet som den kom att klassas som invasiv.

De som har dessa i sin trädgård kan få fortsätta med det, de är ändå väldigt vackra och färgglada. Men, man får försöka se till att de inte sprider sig utanför tomten och gärna hjälpa till att ta bort det som finns i diken och på andra håll i våra allmänningar. Det är kanske en bra kompromiss. Och man måste inte genast åka till återvinningen. Om man till exempel inte har bil kanske man kan fråga en granne nästa gång de åker dit. 

 

Rättelse bominlösen

Det är många som mejlat och undrat när detta sker. VI ber om ursäkt för dröjesmålet, ärendet behöver granskas ytterligare mellan båtbryggsansvarige och kassör så att alla uppgifter stämmer.

Det vi kan säga är att det är på gång i närtid. 

 

Ikväll är det även en blåmåne enligt uppgift. Det händer när det blir två fullmånar under samma månad och i år sker det i natt. Blue moon som Elvis Presley sjöng, även om den skrevs 1934 och var en ballad i original. 

 

Arbetsinsats

Vi önskar få hjälp med att köra dasstunnor och soptunnor ut till Kanalvägen under sommarperioden. Det är troligt att två eller tre kan behöva hjälpas åt i omgångar, och tyvärr behövs en 4-hjuling med släp eller cykel med cykelvagn. Den som är intresserad och inte kan delta på övriga ordinarie arbetsdagar enligt kalendern får gärna höra av sig. I princip är det varannan vecka för soptunnor, de som är knökafulla, och var 3e vecka för dasstunnor. Vi har inte exakt schema just nu men de närmsta dagarna bör det klarna. Och man kan anta att soptunnor töms samma dag som tomtägarnas. 

Tunnor ska ut till Kanalvägen och efter tömning ska de tillbaka igen. 

Självklart motsvarar några körningar fram och åter två arbetsdagar.

 

 

Därmed önskar vi alla tomtägare en fin kväll. 

/Styrelsen

Invasiva blomster

Vi börjar med den tråkiga delen. Det växer ordentliga bestånd med lupiner på flera ställen utmed Sundsvägen, kanske även på andra ställen i området. Dessa går snart i blom och det är inget vi önskar alls.

Det är markägarens ansvar att ta bort de här växterna då de är invasiva, och med invasiv menas att de tar över helt och trycker undan annan växtlighet - andra blommor. Ser du sådana så ta bort dem så snart du kan. De ska stoppas i en sopsäck och lämnas vid närmsta återvinningsstation. Säcken måste inte lämnas genast, det görs lämpligen vid nästa tillfälle man besöker. Men lupinerna ska bort snarast. 

De ser ut så här

Så till den roliga delen. 

Midsommar

 

Midsommar på Sund

Fredag den 19 juni 2026

Vi klär midsommarstången mellan 10.00-11.30, ta gärna med lite blommor att klä stången med.

Resning av midsommarstången, dans, musik och sång startar sedan klockan 14.00.

Efter dansen delas saft och bulle ut till barnen.
Ta gärna med er egen filt och kaffekorg.

 

Välkomna önskar midsommarkommittén på Sund

 

Arbetsdag 23 maj

Då har vi årets första arbetsdag nu på lördag. Arbetsledarna har uppgifterna men i stora drag blir det röjning av hasselsnår på Källvik, rensning av slånris efter höstens nedfällning samt att det behövs ett par som hjälper till med att flytta kanotställen samt förankra dessa på ett par långa reglar. Det finns säkert fler uppgifter. 

Kom med oömma kläder, gärna ordentliga skor / skyddsskor om det finns. 

För de som kör röjsåg är det bra att ha med skyddsbyxor men det finns även 3 uppsättningar sågskyddsholkar i kontainern som man kan låna. 

Samling vid Sundshamn kl 9 som vanligt. Arbetet avslutas kl 12 då det bjuds på grillad korv och dryck. 

Varmt välkomna

 

Återvinning

I enlighet med årsmötesbeslut har en grupp bildats, som ska titta närmare på frågan kring framtidens sophantering.

Från kommande årsskifte ska SRV införa Sortera hemma, som den fastighetsnära insamlingen kallas.
I nuläget innebär det att varje fastighet kommer att ha tre sopkärl med åretrunt-tömning.
Gruppen kommer att undersöka möjligheterna för föreningen att ha gemensamma uppställningsplatser med större sopkärl.
Ännu har vi inte fått till en dialog med SRV. Det är många föreningar på Södertörn i kö till en projektgrupp som arbetar med frågan.
Sunds grupp kommer att träffas nästa gång 31/5.  Funderingar och idéer mottages tacksamt från föreningens medlemmar.
Gå då in på hemsidan Sund Tomtägarförening, sök under Kontakt och skriv meddelande till Karin Gillberg som är styrelsens representant i gruppen. 
 
260518
/Styrelsen

Många av er fick per mail i går en avi för 2026 års avgifter.  På många av dem saknades avgift för båtplats.

Där det saknades båtplats så kommer det en kreditering för felaktig avi och en ny avi under måndagen.

/Styrelsen